Historici.nl





Gepubliceerd op 24-04-2024

Oproep tot bijdragen ‘De terugkeer van klasse: nieuw inzichten, nieuwe vragen’ – KNHG Jaarcongres 2024

‘We moeten het weer over klasse hebben!’ Deze roep klinkt steeds luider in kranten, opiniebladen, televisiedocumentaires, zoals Klassen, en bestsellers zoals Misschien moet je wat lager mikken van Milio van de Kamp en Mijn Ontelbare Identiteiten van Sinan Çankaya. Nederland ziet zichzelf graag als een egalitaire of zelfs klasseloze samenleving.[1] Maar wie goed kijkt, ziet al snel hoe klasse – de sociale ongelijkheid en segmentatie gebaseerd op economisch, sociaal en cultureel kapitaal – nog steeds alle facetten van het Nederlandse leven doordringt en diepgaand beïnvloedt. Toch blijven ervaringen van mensen van kleur en de complexe kruispunten tussen klasse, kleur en andere assen van verschil vaak buiten beschouwing.

Waarom is dit voor zo velen een openbaring? En waar zijn historici in dit gesprek gebleven? De interesse van historici in klasse en klassenconflicten is sinds de jaren 1990 opvallend afgenomen, te midden van groeiende aandacht voor andere vormen van sociale ongelijkheid, zoals gender, etniciteit en seksualiteit. Klasse lijkt nu snel een ‘klassieke’ onderzoeksdimensie te worden: belangrijk, sympathiek, maar ook traditioneel, voorspelbaar en relatief irrelevant.

Het Koninklijk Nederlands Historisch Genootschap wil op zijn najaarscongres van 2024 de schijnwerpers weer richten op klasse. Welke traditionele thema’s en vraagstukken uit de sociale geschiedenis zijn nog steeds relevant? Welke nieuwe thema’s, vragen en benaderingen verdienen meer aandacht, gezien de recente maatschappelijke veranderingen? Hoe kunnen recente inzichten uit migratie- en gendergeschiedenis worden ingezet om klasse als analytische onderzoekscategorie te verdiepen?

Oproep

Het KNHG nodigt historici uit om voorstellen in te dienen voor diverse bijdragen tijdens ons najaarscongres van 2024. Of het nu gaat om een lezing van twintig minuten, een papersessie van één uur met drie papers, een workshop, of andere activiteiten, wij zijn geïnteresseerd in uw ideeën over de ontwikkeling van klasse, zowel in het heden als in historisch onderzoek, binnen en buiten Nederland.

Er zijn tal van mogelijke thema’s waarop u zich kunt richten, zoals de conceptualisering van klasse, sociale stratificatie en sociale mobiliteit, inkomens- en vermogensongelijkheid, klasse in relatie tot economische groei en crises, sociaal-economisch protest, klasse en (ruimtelijke) segregatie, klasse, politiek en polarisatie, klasse, gezondheid en zorg, klasse, levensstijl en cultureel kapitaal, en de verschillende sociale klassen zoals elites, middenklasse en arbeiders. Bovendien verwelkomen we ook voorstellen over klasse in de historische onderwijspraktijk, in navolging van het KNHG-dossier over eerste generatiestudenten. We moedigen onze sprekers aan om speciale aandacht te besteden aan de intersectionele aspecten van klasse, waaronder gender, etniciteit, kleur en andere assen van sociale ongelijkheid.

De deadline voor voorstellen (maximaal 250 woorden) is 15 juni 2024. U kunt uw voorstel indienen via info@knhg.nl. Ons organisatieteam zal de meest interessante voorstellen selecteren en deze voorleggen aan het bestuur van het KNHG. De selectie wordt bekendgemaakt vóór 1 juli 2024.

Het najaarscongres vindt plaats op donderdag 21 november 2024 in Museum de Proefkolonie in Frederiksoord (bij Steenwijk).

[1] https://sargasso.nl/waarom-we-het-over-klasse-moeten-hebben/https://www.groene.nl/artikel/we-moeten-het-over-klasse-hebbenhttps://www.sp.nl/achtergrond/sociale-klasse-is-terug-van-nooit-weggeweesthttps://www.socialevraagstukken.nl/we-moeten-het-weer-over-klasse-hebben/https://visie.net/de-gids-artikel/we-moeten-het-echt-opnieuw-over-klasse-hebben

Historici.nl
Het KNHG is de grootste organisatie van professionele historici in Nederland. Het biedt een platform aan de ruim 1100 leden en aan de historische gemeenschap als geheel. Word lid van het KNHG.
Historici.nl
Het Huygens Instituut beoogt de Nederlandse geschiedenis en cultuur inclusiever maken. Het ontsluit historische bronnen en literaire teksten en ontwikkelt innovatieve methoden, tools en duurzame digitale infrastructuur.