Historici.nl





Gepubliceerd op 21-12-2023

Digitaal archivaris – Raad voor Rechtsbijstand

Over de vacature

De Raad voor Rechtsbijstand (hierna: de Raad) is verantwoordelijk voor de verwerking van een grote hoeveelheid informatie ten behoeve van de uitvoering van de wettelijke taken. Juiste, duurzaam toegankelijke en goed beveiligde informatie is nodig voor een optimale dienstverlening en transparantie van de Raad. Zijn dit onderwerpen die jou aanspreken? Lees dan snel verder.

Klik hier om direct te solliciteren.

Wat bieden wij?

  • een informele en collegiale werkomgeving met korte lijnen;
  • veel aandacht en ruimte voor je professionele en persoonlijke ontwikkeling en talentgericht werken;
  • een jaarcontract met uitzicht op een vast dienstverband;
  • een werkweek van 32 – 36 uur waar kantoor en thuiswerken wordt gecombineerd. De standplaats is Den Bosch. In Utrecht beschikken we over een flexlocatie;
  • De functie is ingeschaald in schaal J (salaris van minimaal € 3.925,- en maximaal € 5.340,- bruto per maand bij een fulltime dienstverband van 36 uur) conform de CAO Rechtsbijstand. De definitieve inschaling is afhankelijk van je opleiding, kennis en ervaring.
  • uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden waaronder een eindejaarsuitkering (8,3%);
  • veel aandacht voor vitaliteit en gezondheid van medewerkers zoals (tegemoetkoming in de kosten van) een sportabonnement, fietsplan, fit & fun activiteiten, leefcoach, etc;
  • een goede balans tussen werk en privé (flexibel en hybride werken);
  • goede en ergonomische faciliteiten om je werk thuis goed te kunnen doen (laptop, smartphone en thuiswerkfaciliteiten).

De functie

Als digitaal archivaris werk je bij de Raad in een boeiende omgeving. De Raad zorgt ervoor dat zo’n 300.000 rechtshulpvragen van burgers worden bijgestaan door een van de 7.000 sociale advocaten en mediators en beheert registers van bewindvoerders en tolken en vertalers. Bij de Raad is de (digitale) omgeving volop in ontwikkeling. Zowel intern als extern ontwikkelt de Raad zich de komende jaren op technisch en beleidsmatig gebied. De toeslagaffaire en veranderende wetgeving op het gebied van informatiehuishouding brengen een grote veranderopdracht met zich mee voor de Raad als overheidsorganisatie. De burger krijgt steeds meer eigen regie over zijn gegevens. Grip krijgen en houden op informatie die de Raad verwerkt is hierbij van groot belang. De burger moet erop kunnen vertrouwen dat de aan de Raad toevertrouwde informatie op een veilige, professionele manier wordt beheerd en verwerkt.

Mooie, maatschappelijk relevante, complexe en uitdagende vraagstukken landen op jouw bureau. Als digitaal archivaris draag je bij aan het duurzaam toegankelijk maken van betrouwbare informatie. Je zorgt ervoor dat iedereen bij de Raad weet waar welke informatie te vinden is, bewaart wat bewaard moet worden en vernietigt wat vernietigd moet worden.

De functie van digitaal archivaris is nieuw bij de Raad. Wil jij samen met de Manager Informatiehuishouding bijdragen aan een goede informatiehuishouding bij de Raad, heb jij ervaring met archiveringsvraagstukken en het verbeteren van informatiebeheerprocessen en beschik je over een hands-on mentaliteit? Dan zijn wij op zoek naar jou.

De functie van digitaal archivaris houdt bij de Raad in ieder geval het volgende in:

  • Op het digitale domein ontwikkel je archiefbeleid vanuit de relevante wet- en regelgeving, stel je kaders aan informatiebeheer en draag je bij aan de implementatie en borging daarvan. Je ondersteunt de Raad bij de vertaling van kaders naar de praktijk.
  • Je bent verantwoordelijk voor het vaststellen en het herijken van de selectielijst, het opstellen van een handreiking met betrekking tot het gebruik van de selectielijst en de verklaringen van vernietiging en overbrenging.
  • Je zorgt voor een Raadsbreed informatiebeheer-kwaliteitssysteem, verricht audits, rapporteert belanghebbenden over de kwaliteit van het informatiebeheer en adviseert over verbeteringen.
  • Je adviseert over de inrichting van de archieffunctie (mensen, processen, systemen) op basis van wet- en regelgeving.
  • Je bent verantwoordelijk voor de inrichting en toepassing van de principes van recordmanagement binnen de Raad.
  • Je adviseert over en draagt bij aan de implementatie van oplossingen op het gebied van digitale archivering. Je participeert in ICT-projecten en ondersteunt vanuit jouw expertise bij het (her)inrichten van applicaties.
  • Je zorgt ervoor dat de digitale archieven van de Raad op orde zijn, waarbij bewaartermijnen in acht worden genomen.
  • Je coördineert het overbrengen van informatie naar het Nationaal Archief of het vernietigen van informatie als de vernietigingsdatum verlopen is.
  • Je bevordert in nauwe samenwerking met de Manager IHH het bewustzijn op het gebied van informatiehuishouding en archiefbeheer.

De afdeling

De digitaal archivaris maakt deel uit van het CIO office (organisatieonderdeel Bedrijfsvoering). In het CIO office zijn de volgende expertises terug te vinden: Informatiebeveiliging en Privacy, Portfoliomanagement en Informatiehuishouding. Je werkt nauw samen met de Manager IHH. De afdeling wordt aangestuurd door het Hoofd CIO office en valt onder de Manager Bedrijfsvoering/CIO. Vanuit deze afdeling wordt centraal regie gevoerd op alle ontwikkelingen binnen de Raad en wordt de doelmatigheid, veiligheid en rechtmatigheid van processen, projecten en wijzigingen gecontroleerd. Binnen het organisatieonderdeel Bedrijfsvoering werken we nauw samen met de afdeling IM die operationeel-tactisch verantwoordelijk is voor de instandhouding en vernieuwing van de informatievoorziening.

Wat vragen wij?

  • Je hebt een WO werk- en denkniveau, bij voorkeur een diploma op het gebied van Informatiebeheer (SOD2 of LRM) en/of Archivistiek. Een VVA opleiding is een pré.
  • Je hebt aantoonbare kennis van en ervaring met digitaal informatiebeheer en het ontwikkelen van archiefbeleid.
  • Je hebt ervaring met projectmatig werken.
  • Je hebt kennis van wet- en regelgeving, zoals de Archiefwet, Wet open overheid en AVG.
  • Je hebt kennis en ervaring in het uitvoeren van analyses, audits en het opstellen van actie- en verbeterplannen.
  • Je bent in staat om overzicht te bewaken en rapportages te ontwikkelen over gearchiveerde data.
  • Je hebt goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden in het Nederlands en bent in staat om enthousiast je expertise in de organisatie uit te dragen en anderen te overtuigen van je ideeën.
  • Je bent een netwerker en onderhoudt relaties binnen en buiten de Raad met als doel het behartigen van de belangen van de Raad in diverse samenwerkingsverbanden en het bijblijven op het vakgebied.
  • Je kunt organiseren en opbouwen zonder al te gedetailleerde opdracht, maar je hebt wel aandacht voor details.
  • Je bent pragmatisch, oplossingsgericht en hands-on: je bent je bewust van wat er moet gebeuren en realistisch over wat er op welke termijn mogelijk is.
  • Ervaring bij de (rijks)overheid of organisatie waar veel (gevoelige) data verwerkt wordt is een pre.

Informatie en solliciteren

Heb je interesse? Solliciteren kan t/m 11 januari 2023. Heb je vragen of wil je meer weten over de functie? Neem dan contact op met Nienke Mulder, Hoofd CIO Office /CISO via 088 – 787 1000.

Iedereen is welkom te solliciteren ongeacht gender, leeftijd of achtergrond. Bij de Raad zien we dat door het inbrengen van verschillende perspectieven en standpunten onze dienstverlening verder verbetert. Het overleggen van een VOG en het afleggen van de ambtseed of -belofte is onderdeel van de procedure.

Historici.nl
Het KNHG is de grootste organisatie van professionele historici in Nederland. Het biedt een platform aan de ruim 1100 leden en aan de historische gemeenschap als geheel. Word lid van het KNHG.
Historici.nl
Het Huygens Instituut beoogt de Nederlandse geschiedenis en cultuur inclusiever maken. Het ontsluit historische bronnen en literaire teksten en ontwikkelt innovatieve methoden, tools en duurzame digitale infrastructuur.