Historici.nl





Gepubliceerd op 16-05-2024

Archiefinspecteur – RHCVV Breukelen

Voor het toezicht houden op de kwaliteit van het informatiebeheer van onze deelnemende gemeenten zoekt het RHCVV in Breukelen een Archiefinspecteur. Ben jij die professionele en gedreven Archiefinspecteur met oog voor de toekomst lees dan snel verder en reageer.

Wat je gaat doen

Je houdt namens de (gemeente)archivaris toezicht op de kwaliteit van het informatie- en archiefbeheer bij aangesloten gemeenten en hun gemeenschappelijke regelingen. Met kennis van zaken voer je inspecties uit en rapporteer je hierover in toezichtsverslagen en inspectierapporten. In je toezichtsrol weeg je telkens wetgeving, bedrijfsvoering, verantwoording en historisch belang tegen elkaar af. Actualiteiten op het gebied van digitale informatiehuishouding, volg je vanuit jouw intrinsieke interesse en weet je om te vormen tot praktische oplossingen die binnen geldende wet- en regelgeving toepasbaar zijn. Zo draag je bij aan een betrouwbare informatiehuishouding van de overheid, ten dienste van de eigen bedrijfsvoering en taakuitvoering, en voor de democratische controle en het afleggen van verantwoording aan burgers.

Een greep uit je werkzaamheden

  • Je zorgt voor jaarlijkse toezichtrapportages over het informatie- en archiefbeheer en legt deze vast in toezichtsverslagen voor de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten.
  • Je coördineert en voert zelfstandig archiefinspecties en audits uit en rapporteert hierover in verslagen met aanbevelingen bestemd voor de colleges van B&W.
  • Je zorgt voor formele adviezen aan de deelnemde gemeenten op het gebied van vernietiging, vervreemding, overbrenging, vervanging, conversie en migratie, aanwijzing van archiefsystemen, fysieke verplaatsing van archief of bouw, verbouw dan wel wijziging van de (archief)ruimten voor plaatsing of opslag van informatie- en archief, namens de archivaris.
  • Verder zie je toe op de uitvoering van periodieke/jaarlijkse vernietigingsronden en de vervanging en overbrenging bij de gemeenten.
  • Je werkt nauw samen met de adviseur digitale informatie, de archiefinspecteur die eind dit jaar met pensioen gaat, en de gemeentearchivaris.
  • Je bent en blijft goed op de hoogte van ontwikkelingen op het vakgebied en op het gebied van de gemeenten en je vertaalt deze ontwikkelingen naar de informatiehuishouding van de deelnemende gemeenten. Deze kennis deel je actief, zowel met je collega’s als gemeenten.
  • Je neemt deel aan periodieke overleggen met deelnemende gemeenten zoals het Strategisch Informatie Overleg (SIO) en het Tactisch Informatie Overleg (TIO)
  • Je plant en begeleidt alle relevante werkzaamheden bij het uitplaatsen of overbrengen van papieren en digitale archieven (in afstemming met de senior collectiebeheerders archieven) naar onze depots in Breukelen en het e-depot.
  • Je adviseert de directeur/archivaris actief bij de ontwikkeling en het opstellen van het vierjaarlijkse toezichtskader en voert dit uit.

Wie ben je

We zoeken een collega die op een verbindende en constructieve manier het gesprek aangaat met onze deelnemende gemeenten. Je hebt oog voor zowel de archiefwettelijke details als beleidsmatige grote lijnen. Omdat je soms maatregelen of keuzes moet bepleiten die niet eenvoudig realiseerbaar zijn, zijn jouw sociale- en adviesvaardigheden goed ontwikkeld. Als het nodig is weet jij op de juiste toon en met tact en geduld, gevoeligheden te benoemen. Communicatieve vaardigheden, bestuurlijke sensitiviteit, en analytisch vermogen zijn daarbij een vereiste. Ook heb je een heldere en vlotte manier van schrijven. Je werkt nauwgezet, planmatig en gestructureerd. Je bent in staat je werk zelfstandig te organiseren en werkt tegelijk graag in teamverband met je collega’s.

Wat breng jij mee

  • Je hebt HBO/WO werk- en denkniveau
  • Je hebt Archivistiek A of B of een vergelijkbare opleiding in archief- en informatiemanagement afgerond.
  • Je hebt kennis van de (digitale) informatiehuishouding bij overheidsorganisaties inclusief de toe te passen wet- en regelgeving. Kennis van het informatie- en archiefbeheer bij gemeenten strekt tot aanbeveling.
  • Je hebt kennis van relevante softwareprogramma’s en van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van informatievoorziening en -technologie in het algemeen en/of bent bereid je hierin te verdiepen.
  • Je bent bereid je kennis uit te blijven breiden, gezien de snel veranderende vakinhoud door het volgen van trainingen en bijwonen van vakgerichte seminars.

Voldoe je (nog) niet aan alle wensen en eisen maar herken je jezelf wel in deze rol; schroom niet om met de recruiter te bellen om samen met hem de mogelijkheden door te spreken.

Wie zijn wij

Het RHCVV is een professionele, toekomstgerichte archiefdienst voor de gemeenten Stichtse Vecht, De Bilt en De Ronde Venen. Je gaat bij het RHCVV aan de slag als archiefinspecteur binnen het team  Toezicht en Advies en legt verantwoording af aan de directeur/streekarchivaris. Het RHCVV is een organisatie met 13.75 fte voor vaste medewerkers en 15 vrijwilligers. De (werk)sfeer is open, informeel en vriendelijk. Iedereen staat voor elkaar klaar en helpt waar nodig. Het RHCVV bewaart en beheert de archieven van de gemeenten De Ronde Venen, Stichtse Vecht en de Bilt. Daarnaast bezit het RHCVV een grote verzameling historische archieven van particulieren, bedrijven, verenigingen en kerken uit de hele streek. Het RHCVV beheert niet alleen oudere archieven, maar is in navolging van de archiefwet en regelgeving ook toezichthouder van de aangesloten gemeenten voor archief en informatiebeheer. Ons speerpunt is betrouwbare en duurzaam toegankelijke overheidsinformatie als fundament van een transparante, goed functionerende overheid. Kijk voor meer informatie op: https://www.rhcvechtenvenen.nl/ 

Het team team Toezicht en Advies bestaat eind 2024 uit 3 medewerkers. Mede vanwege deze uitbreiding en de pensionering van onze huidige archiefinspecteur hebben we ook twee andere vacatures op het RHCVV:

  • Senior Collectiebeheerder Digitale Archieven
  • Adviseur digitale informatie.

Wat bieden wij

Een leuke en afwisselende baan bij een innoverende organisatie. Er zijn mogelijkheden je eigen werktijd in te delen en om gedeeltelijk thuis te werken in overleg (hybridewerken). Je start met een tijdelijke aanstelling van 1 jaar voor 32-36 uur per week, met bij wederzijdse tevredenheid uitzicht op een vast dienstverband. Het RHCVV volgt de CAO Gemeente Stichtse Vecht. We bieden je goede flexibele arbeidsvoorwaarden, waarbij we zoveel mogelijk rekening houden met jouw wensen en werk-privébalans.

Afhankelijk van je kennis, opleiding en ervaring krijg je een passend salaris. Voor deze functie is dat maximaal € 5.247,- bruto per maand (functieschaal 10, CAO Gemeenten) bij een volledige werkweek van 36 uur. (De functieschalen bij het RHCVV zijn momenteel in herwaardering)

Met het Individueel Keuze Budget (IKB) van 17,05% van jouw salaris kun je zelf bepalen hoe en wanneer je je vakantiegeld en eindejaarsuitkering wilt laten uitbetalen, of dat je het voor vitaliteit wilt inzetten of extra verlof wilt kopen.

Daarnaast kennen wij een uitstekende reiskostenvergoedingsregeling voor zowel eigen vervoer als Openbaar Vervoer. Voor je werk reis je geregeld naar de verschillende gemeenten, een rijbewijs B en het bezit van een auto zijn daarom een pre (dienstreizen worden uiteraard vergoed).

Interesse?

Herken je je in het profiel?  Dan willen we graag met jou in gesprek! Stuur je motivatiebrief en cv in via onderstaande sollicitatieknop. Solliciteren kan tot en met zondag 9 juni 2024. Als onderdeel van de procedure vragen we om 2 referenties van vorige werkgevers. Bij aanname zullen we een VOG-P procedure inwerking stellen.

Meer weten?

Voor inhoudelijke vragen over de functie kun je contact opnemen met Roosmarijn Ubink, directeur-gemeentearchivaris van het RHC Vecht en Venen. Dat kan telefonisch via (0346) 25 94 25 of via officemanager@rhcvechtenvenen.nl. Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met Daniel den Herder, corporate recruiter van gemeente Stichtse Vecht via 06 58 07 62 28. (ook WhatsApp)

Wil je live kennismaken met de collega’s uit het team? Horen welke projecten er lopen?  Kom langs op de Open Dag gemeente Stichtse Vecht op 25 mei. Ook het RHCVV zal hieraan deelnemen.

Het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen/Gemeente Stichtse Vecht onderschrijven de NVP Sollicitatiecode Werving en Selectie.

Solliciteer!

Historici.nl
Het KNHG is de grootste organisatie van professionele historici in Nederland. Het biedt een platform aan de ruim 1100 leden en aan de historische gemeenschap als geheel. Word lid van het KNHG.
Historici.nl
Het Huygens Instituut beoogt de Nederlandse geschiedenis en cultuur inclusiever maken. Het ontsluit historische bronnen en literaire teksten en ontwikkelt innovatieve methoden, tools en duurzame digitale infrastructuur.